Wheelcare    |   home
Richten / Recht Maken   |   Lassen / Repareren   |   Polijsten   |   Poedercoaten / Restylen   |   Meerdelige Velgen   |   Custom Made Velgen   |   E.T. & Naafgat   |   Om-bij boren Boutgaten   |   Uitleg Technische Termen &  Materiaalsamenstelling   |   Tips Voor Het Kopen Van Gebruikte Velgen
Uitleg Technische Termen &  Materiaalsamenstelling
Een ééndelige velg is een velg uit één stuk, dus zonder boutjes in de velgrand.

In sommige ééndelige velgen zitten boutjes die er alleen voor de sier inzitten.

Een tweedelige velg bestaat uit twee losse delen die samen de velg vormen, dit kan een hart zijn met losse velgrand.

Er zit dan geen afdichtingskit aan de binnenzijde omdat de rand uit één stuk bestaat en het hart erin geschroefd zit.

Zit er wel afdichtingskit aan de binnenzijde dan bestaat het hart en achterzijde uit één stuk, de voorrand is dan geschroefd.

Een driedelige velg bestaat uit drie losse delen die samen de velg vormen, achterrand, hart en voorrand.

Deze delen worden geschroefd en met kit of een O-ring afgedicht.
______________________________________________________________________________________________

E.T. Waarde

E.T. waarde (soms offset  genoemd) bepaald de afstand dat de velg naar binnen of buiten komt.

E.T. 0 is het midden van de velg, dus de afstand vanaf de montageflens naar de voor en achterkant velg is gelijk.

Hoe hoger de E.T. waarde hoe verder de velg naar binnen komt, dus E.T. 40 komt 5mm meer naar binnen dan E.T. 35.

Heeft de velg een negative E.T. bijvoorbeeld E.T. -35 dan zal de velg juist meer naar buiten komen,

dit komt meestal voor bij Amerikaanse of terreinauto's.
___________________________________________________________________________________________

Naafgat

Het naafgat zorgt ervoor dat de velg altijd gecentreerd op de as zit.

Is het naafgat te groot dan is het mogelijk dat de velg uit het midden komt, dit veroorzaakt trillingen en onbalans.
______________________________________________________________________________________

Steek

De steek is de afstand van de boutgaten vanuit een cirkel gemeten,

dus 5×100 betekent vijf boutgaten en een steek van 100mm.

Som zit er niet veel verschil in de steekafstand van auto's 4×98 en 4×100, 5×112 en 5×114,3, 5×120 en 5×120,7 enz.

Toch is het van belang om daar goed op te letten omdat anders de bouten scheefgetrokken worden.

Om de montage van velgen met de kleine verschillen in de steekcirkel  toch mogelijk te maken zijn er speciale schuifbouten verkrijgbaar,

deze bouten hebben een beweegbare ring die het mogelijk maakt om velgen met een steek van 4×100

 te monteren op een auto met een steek van 4×98.  
________________________________________________________________________________________________________________________

Samenstelling Materiaal

Een doorsnee velg is een velg die gegoten is van een Aluminium legering.

Dit wordt zand en coquillegieten genoemt.

Dit is de goedkooptste manier, de legering kan bestaan uit Aluminium, Silicium, Magnesium, Koper, Zink etc.

Door de verschillende bestandsdelen verkrijgt elke legering zijn eigenschap.

Door de toevoeging van een klein beetje Magnesium (<1%) wordt de velg al veel sterker,

er hoeft dan minder (dus lichter) materiaal gebruikt te worden om toch erg sterk te zijn.

Bij een Magnesium velg bestaat het hoofd bestandsdeel uit Magnesium i.p.v. Aluminium.

Magnesium velgen worden voornamelijk voor de racerij gemaakt gezien het hoge risico dat dit materiaal heeft.

Het buigt niet gauw maar zal eerder scheuren, het is dan niet te repareren, ook is het niet te blussen met water als het brand.

Water op brandend Magnesium is als benzine op vuur.

Het is echter erg licht, een velg van magnesium weegt 70% minder als dezelfde velg van Aluminium.