De ET waarde is bepalend voor de afstand dat de velg naar binnen of buiten valt. Hoe hoger de ET waarde hoe meer de velg naar binnen valt. Dus: ET 40 valt 5mm meer naar binnen dan ET 35.
__________________________________
Door de flens waar de velg mee op de naaf gemonteerd zit af te draaien zal de velg naar binnen vallen. Het is echter zeer belangrijk dat de sterkte van de flens behouden blijft.
__________________________________
De dikte van het rechte stuk van het boutgat moet minimaal 5mm t/m 17" en 7mm t/m 20” blijven, dit is dus alléén het rechte stuk Dus het conische gedeelte NIET meegeteld.
_______________________________
Naafgat Vergroten - Aanpassen.
Als het naafgat te klein is past de velg niet op de naaf, dit kan uitgedraaid worden. Het naafgat moet uiteraard in het midden zitten, de velg moet dus "uitgeklokt" worden. Wij meten vanaf de hiel van de velg, (waar de band contact maakt met de velg) zowel axiaal als radiaal naar het center. Dit is een vast gegeven. De geringste afwijking zorgt voor een trilling die niet valt op te lossen met balanceren. Een naafgat vergroten naar de diameter gehanteerd door de fabrikant is altijd veilig. De steek - naafcombinatie is hiervoor bepalend.
__________________________________
Als het naafgat te groot is zal er een ruimte ontstaan tussen de velg en de naaf. Het beste is dan om er een centreerring in te monteren. Is er geen centreerring leverbaar, dan kan de velg aangepast worden voor een grotere centreerring.
__________________________________
Bij een stalen velg is er meestal een hoorn geperst om het naafgat. Als er een hoorn zit dan is die nodig, als deze weggedraaid zou worden verzwakt de velg. Bij het aandraaien van de bouten zal het hart vervormen en kunnen de bouten loslopen. Bij de meeste stalen velgen kan er dus niet veel uitgedraaid worden.
__________________________________
Uiteraard moeten de velgen geheel recht zijn of recht gemaakt worden om de bovenstaande werkzaamheden te kunnen verrichten. Een velg die niet recht is kan niet uitgeklokt worden, het wordt nu erg lastig of onmogelijk om het naafgat in het midden te krijgen of de flens recht af te draaien voor ET waarde aanpassingen.
__________________________________
Om verrassingen achteraf te voorkomen worden alle velgen gecontroleerd op rechtheid waar U bij bent.