Een ééndelige velg is een velg uit één stuk, dus zonder boutjes in de velgrand. In sommige ééndelige velgen zitten boutjes die er alleen voor de sier inzitten.
______________________________
Een tweedelige velg bestaat uit twee losse delen die samen de velg vormen, dit kan een hart zijn met losse velgrand. Er zit dan geen afdichtingskit aan de binnenzijde omdat de rand uit één stuk bestaat en het hart erin geschroefd zit. Zit er wel afdichtingskit aan de binnenzijde dan bestaat het hart en achterzijde uit één stuk, de voorrand is dan geschroefd.
______________________________
Een driedelige velg bestaat uit drie losse delen die samen de velg vormen, achterrand, hart en voorrand. Deze delen worden geschroefd en met kit of een O-ring afgedicht.
_____________________________
ET Waarde
ET waarde (soms offset genoemd) bepaald de afstand dat de velg naar binnen of buiten komt. ET 0 is het midden van de velg, dus de afstand vanaf de montageflens naar de voor- en achterkant velg is gelijk. Hoe hoger de ET waarde hoe verder de velg naar binnen komt, dus ET 40 komt 5mm meer naar binnen dan ET 35. Heeft de velg een negative ET bijvoorbeeld ET -35 dan zal de velg juist meer naar buiten komen, dit komt meestal voor bij Amerikaanse- of terreinauto's.
______________________________
Naafgat
Het naafgat zorgt ervoor dat de velg altijd gecentreerd op de as zit. Is het naafgat te groot dan is het mogelijk dat de velg uit het midden komt, dit veroorzaakt trillingen en onbalans.
______________________________
Steek
De steek is de afstand van de boutgaten vanuit een cirkel gemeten, dus 5×100 betekent vijf boutgaten en een steek van 100mm. Soms zit er niet veel verschil in de steekafstand van auto's 4×98 en 4×100, 5×112 en 5×114,3, 5×120 en 5×120,7 enz. Toch is het van belang om daar goed op te letten omdat anders de bouten scheefgetrokken worden.
______________________________
Schuifbouten - Schuifmoeren
Om de montage van velgen met de kleine verschillen in de steekcirkel toch mogelijk te maken zijn er speciale schuifbouten verkrijgbaar. Deze bouten hebben een beweegbare ring die het mogelijk maakt om velgen met een steek van 4×100 te monteren op een auto met een steek van 4×98.
______________________________
Gebruikt U schuifbouten, dan is het erg belangrijk dat de velg perfect op de naaf past, door de schuifbouten te gebruiken kan de velg anders uit het midden gemonteerd worden. Een grote onbelans is het gevolg.
______________________________
Samenstelling Materiaal
Een doorsnee moderne velg is gegoten van een Aluminium legering De Aluminium legering wordt met een temperatuur van 700°C onder lage druk in een voorverwarmde stalen mal gegoten. Op deze manier is de kans op gietgal en inperfecties het laagst, maar helaas niet uitgesloten blijkt in de praktijk. De legering kan bestaan uit Aluminium, Silicium, Magnesium, Koper, Zink etc.
______________________________
Door de verschillende bestanddelen verkrijgt elke legering zijn eigenschap. Door de toevoeging van een klein beetje Magnesium (<1%) wordt de velg al veel sterker, er hoeft dan minder (dus lichter) materiaal gebruikt te worden om toch sterk te zijn.
______________________________
Bij een Magnesium velg bestaat het hoofdbestanddeel uit Magnesium i.p.v. Aluminium. Magnesium velgen worden voornamelijk voor de racerij gemaakt gezien het hoge risico dat dit materiaal heeft. Het buigt niet graag maar zal eerder scheuren, het is onder normale omstandigheden niet te repareren, ook is het niet te blussen met water als het brandt.
______________________________
Water op brandend Magnesium is als benzine op vuur. Het is echter erg licht een velg van Aluminium weegt bijna 60% zwaarder als dezelfde velg van Magnesium. Soortelijk gewicht Aluminium 2,7 g/cm3. Soortelijk gewicht Magnesium 1,74 g/cm3. Er is veel meer Aluminium nodig om dezelfde sterkte te verkrijgen als een Magnesium velg.
______________________________
OZ Racing heeft een speciale methode ontwikkeld om haar velgen een stuk lichter te te maken. Naar eigen zeggen met dezelfde mechanische eigenschap als een "Forced" velg. HLT = High Light Technology
JWL - T = Japan Light Wheel Truck Deze velgen hebben een hogere gewichtsklasse. Gecertificeerd voor Lichte Bestelauto’s, Busjes & Pickup Trucks. Een velg met alleen het JWL keurmerk erin is NIET geschikt voor een Bestelauto, Bus of Pickup.