Wheelcare ®     |   home


Richten - Recht Maken | Lassen - Repareren | CNC Draaien Velgen | Rand Polijsten | Poedercoaten - Restylen | Rand Oplassen | Meerdelige Velgen | Enkeldelig naar Meerdelige Velgen | Custom Made Velgen | ET & Naafgat | Om- bijboren Boutgaten | Uitleg Technische Termen | Tips Kopen Gebruikte Velgen


Tips Voor Het Kopen Van Gebruikte Velgen


Wilt U gebruikte velgen kopen om deze vervolgens te laten behandelen - restylen dan zijn hier enkele tips om simpel het e.e.a. te controleren.
__________________________________

Als de banden op de velgen zitten kunt U niet zien of de hiel van de velg is afgedraaid. De hiel is waar de band contact maakt met de velg en zorgt dat de lucht in de band blijft. Als een velg wordt gericht en na het richten wordt afgedraaid omdat dit een erg snelle manier van "richten" is, dan is het niet zeker dat de band op druk blijft.
__________________________________

Soms wordt er dan bandenkit gebruikt om te zorgen dat de banden hard blijven. Als alleen de hiel blank is en de rest van de velg niet dan is deze vrijwel zeker afgedraaid. Soms spuiten ze de hiel met een spuitbus weer in kleur, maar dan is er kleurverschil. Als de hiel is afgedraaid dan zit er dikteverschil in de rand, de deuk is immers voor een gedeelte weggedraaid
__________________________________

Vroeg of laat gaat de velg scheuren op de dunste plek van de velg. Uiteraard is zo'n velg niet meer te repareren, wat weggedraaid is kan niet meer worden teruggedraaid.
__________________________________

Als er een las in de hiel zit dan is dit vaak omdat de velg gescheurd is geweest door materiaalmoeheid, komt de velg op een auto met veel PK's dan is het wachten op de volgende scheur.
__________________________________

Om vlug te kunnen zien of een velg recht is kunt U deze op een vlakke vloer leggen en vervolgens proberen te bewegen, als de de velg "wiebelt" dan is deze niet recht. Ook kunt U de velg op een andere velg leggen, als U deze dan kunt bewegen dan is één van de velgen niet recht.
__________________________________

Ook kunt U met een rolmaat de velg diagonaal meten op verschillende plekken, uiteraard mag er geen verschil in diameter zitten.
__________________________________

Let op met velgen waar diepe oxidatie aanwezig is, wit poeder is aluminium dat opgeofferd is. Het materiaal is weg en laat diepe pitten achter. Wat weg is is weg, dit zie je in het eindresultaat. Een velg met diepe oxidatie zal nooit zo strak worden, oneffenheden blijf je zien.
__________________________________

Velgen met brandschade zijn niet meer veilig. De eigenschap van de aluminiumlegering veranderd bij een te hoge temperatuur. Een magnesiumhoudende legering kan gehard worden door de temperatuur. Deze zal dan gaan scheuren bij belasting, of erger nog, spontaan breken. Een legering zonder magnesium wordt blijvend zacht, er zijn dan harde en zachte gedeeltes. De velg zal ovaal worden bij gebruik.

__________________________________