Wheelcare ®     |   home



Richten - Recht Maken | Lassen - Repareren | CNC Draaien Velgen | Rand Polijsten | Poedercoaten - Restylen | Rand Oplassen | Meerdelige Velgen | Enkeldelig naar Meerdelige Velgen | Verbreden - Versmallen Aluminium Velgen | Custom Made Velgen | ET & Naafgat | Om- bijboren Boutgaten | Uitleg Technische Termen | Tips Kopen Gebruikte Velgen

Richten Velgen - Recht Velgen | Wheelcare ®

Velg met Deuk Richten Velg Richten - Gericht

Opeens een trillende auto, een drempel door de berm of iets geraakt?
Een spontaan trillende auto wordt meestal veroorzaakt door een kromme velg.

__________________________________

Als U een kromme gedeukte velg heeft (trillende auto of trillend stuur) hoeft dit nog niet het einde van de velg te zijn, de kans is groot dat de velg nog te richten - recht te maken is. Wilt U deze laten richten, rijd dan zo min mogelijk kilometers door. Een kromme velg gaat uiteindelijk scheuren, meestal langs de deuk. Langs de deuk komt het materiaal naar buiten, door de ontstane spanning zal deze daar gaan scheuren.
__________________________________

De velg verliest geen sterkte door het richten.

De velg verliest tijdens en na het richten niets van de sterkte, er wordt niets van de velg afgedraaid. Het afdraaien na het richten verzwakt de velg, deze kan gaan scheuren op de dunste plek. Ook is er kans op het leeglopen van de band, de velg voldoet niet meer aan de juiste maatvoering. Als we ervan uitgaan dat er een goede band gebruikt wordt dan zal er ook meer balanceergewicht nodig zijn om de velg - bandcombinatie te balanceren. Door het afdraaien is er een onbelans in de velg ontstaan. Wat weg is is weg en wordt later een probleem.
__________________________________

Heel logisch allemaal, maar het blijkt in de praktijk niet zo logisch te zijn.........Er komen helaas steeds meer velgen met bovenstaande problemen binnen die bij eerdere "reparatie" elders, afgedraaid zijn.
__________________________________

Richten met minimale tolerantie.

Wij richten met dusdanige precisie zodat er niets van de velg afgedraaid hoeft te worden. Kwaliteit & Veiligheid zijn een pre, tijdwinst niet.
__________________________________

Elke velg wordt opgespannen waar u bij bent, niet alleen vooraf maar ook achteraf, nadat deze is gericht. Het is een kleine moeite waar wij schijnbaar uniek mee zijn. Door de opkomst van de vele soorten "richtmachines" die nu veelvuldig verkocht en gebruikt worden is de tijd van het geloven op de mooie blauwe ogen voorbij.....
__________________________________
Beschadigd de velg door het richten?
De plaats van de deuk wordt tijdens het richten verwarmd, dit is noodzakelijk omdat de kans groot is dat de velg anders scheurt. Mocht er een haarscheur aanwezig zijn dan komt deze er tijdens het richten zeker uit.
__________________________________

Niet alle velgen zijn te richten, maar als de velg rijdbaar krom is (een trillende auto) dan is deze vrijwel zeker te richten.
__________________________________

Rijdt u al meerdere km's met de kromme velg, dan is het verstandig de band te controleren, de band past zich aan naar de velg, er zal nu een bult opzitten. Een band met een bult kan uiteraard weer trilling veroorzaken. Een bult los je niet op met balanceren.....
__________________________________
Motor Velgen Richten
Kromme Motorvelg richten Gedeukte Kromme Motorvelg richten
Kromme - Gedeukte Motorvelgen kunnen ook gericht worden, het vereist een andere manier van werken dan autovelgen. Een gedeukte motor velg is ook altijd op het hart krom, ook zal eerder de lak beschadigen tijdens het richten. Door de gebruikte materiaalsamenstelling is een motorvelg gevoelig voor scheurvorming, door het verwarmen naar de juiste temperatuur tijdens het richten verkleinen we de kans aanzienlijk. Helaas ten koste van de lak, de lak verbrand niet maar wordt zacht, door het persen en rollen beschadigd de lak. Een eventuele haarscheur komt er tijdens het richten altijd uit, na het richten halen we de spanning weer uit de velg. Omdat de temperatuur tijdens het richten goed gecontroleerd wordt is er geen risico op verharding of verzwakking na het richten. Temperatuur is hier erg belangrijk, als een motorvelg af fabriek niet gepoedercoat wordt zegt dat genoeg. Uiteraard kunnen niet alle motor velgen gericht worden.
De remschijven mogen niet aanwezig zijn tijdens het richten, de lagers moeten er juist wel inzitten.
__________________________________

Hieronder staan drie korte clipjes van een 21" Volvo velg met een deuk aan de binnenzijde, door de kracht van de schade is ook het hart ontzet. Er zit een zijslag in van 6mm. (clip Voor het Richten)
__________________________________

Het tweede clipje laat de velg tijdens het richten zien, hier is de deuk nog 0,8mm, de zijslag is geheel verwijderd. (clip Tijdens het Richten)
__________________________________

Het derde clipje laat de velg na het richten zien, de deuk is er uit. (clip Na het Richten) Het hoogteverschil tussen het hoogste en laagste punt van de velg vanuit het hart gemeten is nog 0,1mm. Er is niets van de velg afgedraaid, ook heeft de velg niets aan sterkte verloren.


Pakket Pakket Pakket
__________________________________

De bovenstaande uitleg is met zorg geschreven en hier gedeeld, komt u deze tekst of gedeeltes ervan elders tegen, dan is die helaas vanaf hier gekopieerd.

logo