Als een velg gescheurd is doordat er een deuk zit kan het zijn dat dit te repareren is. Langs de deuk komt het materiaal omhoog, de scheur ontstaat dan in het hoogste gedeelte, dus langs de deuk. Dit zijn vaak deukjes waar de auto niet abnormaal door trilt. Vaak komt U er pas achter doordat de bandenspanning afneemt. Vanwege deze reden zit er in een moderne aluminium velg NOOIT een binnenband. Een scheur in aluminium stopt niet, uiteindelijk breekt er een stuk uit. Omdat er lucht ontsnapt door de scheur zal dit nu nooit kunnen gebeuren.....
__________________________________
Als er in een velg een scheurtje zit en de velg is mooi rond, dan is dit vaak te wijten aan materiaalmoeheid. Dit is meestal een velg die op de aangedreven as ligt, en vaak is dit ook de bijrijderskant. In bijna alle gevallen een auto met veel kracht onderin, de velg tordeerd door de kracht ontstaan door vanaf stilstaand weg te rijden met veel PK's.
__________________________________
Een scheurtje lassen aan een velg met materiaalmoeheid heeft weinig zin, de kans dat er weer een scheurtje komt op een andere plaats in de velg is erg groot. Ook komen meerdere scheurtjes steeds vaker voor, tegenwoordig worden de velgen gehard, (of door toevoegen van bepaalde legeringen, of door technieken zoals Flow Forming) het materiaal buigt minder. Doordat moderne velgen gehard worden zullen deze ook eerder scheuren als er met een kromme velg wordt doorgereden.
__________________________________
Als een velg gelast moet worden moet er voor en na het lassen altijd gericht worden, dit is om de ingebrachte voorspanning na het lassen er weer uit te halen.
__________________________________
Wilt u een velg waar de scheur door materiaalmoeheid is ontstaan, toch laten lassen - repareren dan is het verstandig om deze velg daarna op de niet aangedreven as te monteren. Is dat niet mogelijk omdat u een all-wheel drive heeft of het een betreft een breedset, dan aan de andere kant van de as monteren.
__________________________________
Het is sowieso verstandig om de velgen na een bandenwissel aan de andere kant van de as te monteren, de kans dat de velg scheurt door materiaalmoeheid wordt hiermee verkleind.
__________________________________
Materiaalmoeiheid ontstaat mede door een eenzijdige belasting, door de velg aan de andere kant van de as te monteren wordt de belasting tegenovergesteld, de levensduur wordt hier aanzienlijk mee verlengd.
__________________________________
Een scheur in de spaak of dicht tegen de spaak is niet veilig te repareren, er moet dan zoveel warmte ingebracht worden om te kunnen lassen dat de sterkte van de velg niet meer te garanderen is. Tevens zet het materiaal zoveel uit dat er haarscheuren kunnen ontstaan, daarom alleen al is het lassen van een spaak of hart geen optie.
__________________________________
Het is erg belangrijk dat hetzelfde lastoevoegmateriaal gebruikt wordt als waar de velg van gemaakt is, wordt het verkeerde lastoevoegmateriaal gebruikt dan is de kans groot dat de las weer scheurt. Door de juiste connecties beschikken wij over toevoegmateriaal welke niet in de reguliere handel te verkrijgen is. Dan zijn er toch nog velgen van een bepaalde legering waar geen juist toevoegmateriaal voor bestaat. Dan gebruiken we noodgedwongen een compromis welke zo dicht mogelijk bij de legering van de velg komt.
__________________________________
Als een velg eerder gelast is en de las is weer gescheurt dan is reparatie nutteloos. Het is bijna zeker dat er verkeerd lastoevoegmateriaal gebruikt is. Het materiaal is dan vermengd, de nieuwe las zal niet de gewenste sterkte hebben, deze zal weer scheuren.