Wheelcare ®     |   home



Richten - Recht Maken | Lassen - Repareren | CNC Draaien Velgen | Rand Polijsten | Poedercoaten - Restylen | Rand Oplassen | Meerdelige Velgen | Enkeldelig naar Meerdelige Velgen | Verbreden - Versmallen Aluminium Velgen | Custom Made Velgen | ET & Naafgat | Om- bijboren Boutgaten | Uitleg Technische Termen | Tips Kopen Gebruikte Velgen

ET Waarde & Naafgat Aanpassen | Wheelcare ®

ET Waarde Afdraaien Velgen


ET Aanpassen Velg ET Waarde Velg Afgedraaid

De ET waarde is bepalend voor de afstand dat de velg naar binnen of buiten valt. Hoe hoger de ET waarde hoe meer de velg naar binnen valt. Dus: ET 40 valt 5mm meer naar binnen dan ET 35.
__________________________________

Steken de velgen teveel naar buiten?

Door de flens waar de velg mee op de naaf gemonteerd zit af te draaien zal de velg naar binnen vallen. Het is echter zeer belangrijk dat de sterkte van de flens behouden blijft. Er is meestal maar kleine correctie mogelijk, bij de gemiddelde velg een paar millimeter.

Er zijn uitzonderingen, sommige velgen zitten met lange bouten vast. Deze hebben daarom meer materiaal wat veilig afgedraaid kan worden. Vaak moet er daarna wel een kamer voor een centreerring gedraaid worden. De bestaande centreerring verdwijnt meestal.
__________________________________

In alle gevallen moet de dikte van het rechte stuk van het boutgat bij velgen t/m 17" minimaal 5mm en bij velgen t/m 20" minimaal 7mm blijven, dit is dus alléén het rechte stuk boutgat. Dus het conische gedeelte NIET meegeteld. Het is niet zomaar een getal, het is de veilige minimale dikte gehanteerd door velgen fabrikanten.

Ga je onder de minimale dikte dan wordt de bevestiging te zwak, doordat de bouten of moeren conisch zijn is de kans op scheuren groot. De V vorm van de bout drukt het gat uitelkaar. Ook kan de velg afscheuren op de boutgaten bij een grote zijwaartse belasting.
_______________________________

Naafgat Vergroten - Uitdraaien.


Naafgat Uitdraaien Velg Naafgat Velg Uitgedraaid

Past de velg niet op de naaf van de auto?
Als het naafgat te klein is past de velg niet op de naaf, dit kan uitgedraaid worden. Het naafgat moet uiteraard in het midden zitten, de velg moet dus "uitgeklokt" worden. Wij meten vanaf de hiel van de velg, (waar de band contact maakt met de velg) zowel axiaal als radiaal naar het center. Dit is een vast gegeven. De geringste afwijking zorgt voor een trilling die niet valt op te lossen met balanceren.

Een naafgat vergroten naar de diameter gehanteerd door de fabrikant is altijd veilig. De steek- naafcombinatie is hiervoor bepalend.
__________________________________
Is het naafgat van de velg te groot?
Als het naafgat te groot is zal er een ruimte ontstaan tussen de velg en de naaf. Het beste is dan om er een centreerring in te monteren. Is er geen centreerring leverbaar, dan kan de velg aangepast worden voor een grotere centreerring.
__________________________________

Bij een stalen velg is er meestal een hoorn geperst om het naafgat. Als er een hoorn zit dan is die nodig, als deze weggedraaid zou worden verzwakt de velg. Bij het aandraaien van de bouten zal het hart vervormen en kunnen de bouten loslopen. Bij de meeste stalen velgen kan er dus niet veel uitgedraaid worden.
__________________________________

Uiteraard moeten de velgen geheel recht zijn of recht gemaakt worden om de bovenstaande werkzaamheden te kunnen verrichten. Een velg die niet recht is kan niet uitgeklokt worden, het wordt nu erg lastig of onmogelijk om het naafgat in het midden te krijgen of de flens recht af te draaien voor ET waarde aanpassingen.
__________________________________

Om verrassingen achteraf te voorkomen worden alle velgen gecontroleerd op rechtheid waar U bij bent.
__________________________________

De bovenstaande uitleg is met zorg geschreven en hier gedeeld, komt u deze tekst of gedeeltes ervan elders tegen, dan is die helaas vanaf hier gekopieerd.

logo