Wheelcare ®     |   home



Richten - Recht Maken | Lassen - Repareren | CNC Draaien Velgen | Rand Polijsten | Poedercoaten - Restylen | Rand Oplassen | Meerdelige Velgen | Enkeldelig naar Meerdelige Velgen | Verbreden - Versmallen Aluminium Velgen | Custom Made Velgen | ET & Naafgat | Om- bijboren Boutgaten | Uitleg Technische Termen | Tips Kopen Gebruikte Velgen

Steek Omboren - Verboren - Boutgaten | Wheelcare ®

Borbet A Verboren Multisteek Borbet A 5x112 naar 5x100 omgeboord


Als de steek (boutgat afstand) niet overeen komt met de naaf waar de velg op gemonteerd moet worden, kan de velg soms om-bij geboord worden.(er komen dan boutgaten tussen de boutgaten bij) De velg krijgt dus een dubbele steekmaat.
__________________________________

Dit is alléén mogelijk als er tussen de boutgaten geen holle ruimte zit, (binnenkant velg) dus de montageflens moet helemaal dicht zijn, ook mogen er in de zichtzijde geen holtes tussen de gaten zitten.

Holle flens omboren onmogenlijk Omboren velgen mogenlijk door dichte flens Velg
__________________________________

Bij sommige moderne velgen is dit vanaf de fabriek al gedaan, dit zijn dan multisteek velgen.
__________________________________

Het dichtlassen van bestaande gaten is geen optie. Aluminum zet 23Mu per graad temperatuurstijging uit. Om die reden is lassen vanuit het midden niet veilig, de spanning kan dan niet weg. (Een staaf van een meter zet bij 250° temperatuurstijging dus 5mm uit)
__________________________________

Het omboren van stalen velgen is helaas niet mogelijk, een stalen velg heeft een boutgat wat naar buiten is geperst dit omdat de kans bestaat dat de bouten / velgen anders "loslopen".
__________________________________

Rechte Boutgaten Velgen naar Conisch Verboren.

Als een velg rechte boutgaten heeft is het mogelijk om deze conisch te laten boren. Er moet uiteraard wel voldoende materiaal aanwezig zijn om de boutgaten conisch te maken. Als er eigenlijk net te weinig materiaal overblijft is het soms mogelijk om stalen bussen te plaatsen, het boutgat wordt minder belast met het gebruik van een stalen bus.

Recht Boutgat Velg Bolconisch Naar Conisch Verzinken Boutgat Velg
__________________________________

Bolconische Boutgaten naar Conisch Boren - Verzinken.

Als een velg bolconische boutgaten heeft is het belangrijk dat er ook daadwerkelijk bolconische bouten gebruikt worden. Worden er normale conische bouten gebruikt dan kunnen deze "loslopen". Worden er conische bouten in bolconische gaten gebruikt of andersom, dan maakt er maar een klein gedeelte van de oppervlakte contact, (puntbelasting) omdat aluminium zacht is zal het door de puntbelasting bij normaal gebruik vervormen, loslopende bouten is het gevolg.

Het is vaak mogelijk om de bolconische boutgaten in de aluminum velg naar conisch aan te passen, de gaten worden dan wat dieper geboord - verzonken, indien de dikte het toelaat. Normaliter wordt het gat 1 mm dieper conisch verzonken, de gaten worden daarna weer gehard zoals de fabrikant dat ook doet, door de gaten uit te rollen.

Bol conisch naar conisch Boutgat Velg Bolconisch Naar Conisch Verzinken Boutgat Velg

__________________________________

Omgeboorde & Nieuwe Velgen Altijd Natrekken.

Als een velg omgeboord is worden de nieuwe boutgaten gehard door deze onder hoge druk uit te rollen. Ondanks dat de boutgaten gehard worden moeten de velgen toch "nagetrokken" worden na enkele kilometers. Wordt dit niet gedaan dan bestaat de kans dat de velg los loopt...

Gebuik altijd het door de fabrikant voorgeschreven aanhaalmoment. Doordat de bout conisch is, dus een V vorm heeft, zal de bout de neiging hebben het gat uitelkaar te drukken. Met het juiste aanhaalmoment zal dit nooit gebeuren. Al wat kan met de voet op een kruissleutel kracht zettten heeft dus een averechts effect!
__________________________________
Wanneer Schuifbouten - Moeren gebruiken?
Is het verschil in de steekcirkel klein (<2mm) dan is het mogelijk om schuifbouten - moeren te gebruiken i.p.v omboren. Wordt er gebruik gemaakt van schuifbouten - moeren, heb dan extra aandacht voor de juiste naafdiameter. Als het naafgat te groot is kan de velg, doordat de bouten - moeren vrij kunnen bewegen, uit het center gemonteerd worden. Dat resulteert in een flinke trilling.
__________________________________

De bovenstaande uitleg is met zorg geschreven en hier gedeeld, komt u deze tekst of gedeeltes ervan elders tegen, dan is die helaas vanaf hier gekopieerd.

logo