Zomaar een platte band maar niets erin? Iets geraakt of spontaan gescheurd?
__________________________________
Hieronder enkele oorzaken van scheurvorming in Aluminium velgen.
Als een velg gescheurd is omdat er een deuk zit kan het zijn dat dit te repareren is. Een scheur kan ontstaan omdat er met de kromme velg is doorgereden. Langs de deuk komt het materiaal omhoog, de scheur ontstaat dan in het hoogste gedeelte, waar de spanning zit, dus langs de deuk. Dit zijn vaak deukjes waar de auto niet abnormaal door trilt. Vaak komt U er pas achter doordat de bandenspanning afneemt. Vanwege deze reden zit er in een moderne aluminium velg NOOIT een binnenband. Een scheur in aluminium stopt niet, uiteindelijk breekt er een stuk uit. Omdat er lucht ontsnapt door de scheur zal dit nu nooit kunnen gebeuren....Het is dus niet mogenlijk dat er doordat er scheur in, of een stukje uit de velg er een "klapband" kan ontstaan. De bandendruk is al eerder afgenomen.
Een binnenband als noodoplossing bij een gescheurde velg is daarom dus ook levensgevaarlijk.
__________________________________
Door de velg te lassen, uit te deuken, en de bewerking na het lassen, zal er geen spanning op het gelaste gedeelte staan. Door onze manier van werken en de gebruikte materialen is er in ons bijna 30-jarig bestaan nog nooit een door deuk- schade gescheurde, gelaste velg terug gekomen omdat deze weer gescheurd is.
__________________________________
Geen deuk, velg toch gescheurd?
Kerfschade.
Aluminium & Magnesium zijn kerfgevoelig, (gietaluminium extra) ofwel gevoelig voor scheurvorming door beschadigigen, een kleine beschadiging aan de binnenkant velg kan een scheurtje worden. Dit is dan geen materiaalmoeheid maar kerfschade. Een geharde velg zal hierdoor eerder scheuren. Platte banden en veel pk's helpen hier ook niet mee.
__________________________________
Scheur door materiaalmoeheid.
Als er in een velg een scheurtje zit en de velg is mooi rond er er zit geen beschadiging bij het scheurtje, dan is dit vaak te wijten aan materiaalmoeheid. Dit is meestal een velg die op de aangedreven as ligt, en vaak is dit ook de bijrijderskant. In bijna alle gevallen een auto met veel kracht onderin, de velg tordeerd door de kracht ontstaan door vanaf stilstaand weg te rijden met veel PK's.
__________________________________
Scheur door materiaalmoeheid, toch lassen, is dat verstandig?
Verstandig Nee, wel mogenlijk. Een scheurtje lassen aan een velg met materiaalmoeheid heeft weinig zin, de kans dat er weer een scheurtje komt op een andere plaats in de velg is erg groot. Ook komen meerdere scheurtjes steeds vaker voor, tegenwoordig worden de velgen gehard, (of door toevoegen van bepaalde legeringen, of door technieken zoals Flow Forming) het materiaal buigt minder. Doordat moderne velgen gehard worden zullen deze ook eerder scheuren als er met een kromme velg wordt doorgereden.
De ervaring heeft inmiddels geleerd dat er uitzonderingen zijn, de door materiaalmoeheid gescheurde velgen komen bijna altijd van auto's af met veel PK's, betreft het een kwalitatief goede velg, wordt de velg vakkundig gelast, en wordt de velg daarna gebruikt op een auto met normaal vermogen of wisseld de auto van eigenaar die gematigd rijdt, dan kan het zomaar zijn dat de velg heel blijft. Kortom, is de velg mooi rond en bij U gescheurd, komt de velg terug op dezelfe auto? Vervangen....
Wilt u een velg waar de scheur door materiaalmoeheid is ontstaan toch laten lassen - repareren dan is het verstandig om deze velg daarna op de niet aangedreven as te monteren. Is dat niet mogelijk omdat u een all-wheel drive heeft of het een betreft een breedset, dan aan de andere kant van de as monteren.
Het is sowieso verstandig om de velgen na een bandenwissel aan de andere kant van de as te monteren, de kans dat de velg scheurt door materiaalmoeheid wordt hiermee verkleind.
Materiaalmoeheid ontstaat mede door een eenzijdige belasting, door de velg aan de andere kant van de as te monteren wordt de belasting tegenovergesteld, de levensduur wordt hier aanzienlijk mee verlengd.
Ook hier geldt, lassen is niet heilig, wel veilig.
__________________________________
Alleen het scheurtje lassen, mogelijk?
Nee, als een velg gelast moet worden moet er voor en na het lassen altijd gericht worden, dit is om de ingebrachte voorspanning er na het lassen weer uit te halen, gebeurd dat niet dan is het niet de vraag of de las weer scheurt maar wanneer.
__________________________________
Het is erg belangrijk dat hetzelfde lastoevoegmateriaal gebruikt wordt als waar de velg van gemaakt is, wordt het verkeerde lastoevoegmateriaal gebruikt dan is de kans groot dat de las weer scheurt. Door de juiste connecties beschikken wij over toevoegmateriaal welke niet in de reguliere handel te verkrijgen is. Dan zijn er toch nog velgen van een bepaalde legering waar geen juist toevoegmateriaal voor bestaat. Dan gebruiken we noodgedwongen een compromis welke zo dicht mogelijk bij de legering van de velg komt.
__________________________________
Als een velg eerder gelast is en de las is weer gescheurd dan is reparatie nutteloos. Het is bijna zeker dat er verkeerd lastoevoegmateriaal is gebruikt. Het materiaal is dan vermengd, de nieuwe las zal niet de gewenste sterkte hebben, deze zal weer scheuren.
__________________________________
Grote Scheur en vervorming.
De velg is uiteraard krom en het gescheurde materiaal is vervormd en uitgerekt. Het gescheurde stuk moet weer terug en gekrompen worden, omdat het stuk is uitgerekt zal er anders een verhoging zijn als het niet eerst wordt gekrompen, afdraaien, dus dunner maken is geen optie. Zit het vervormde stuk vol met kleine scheurtjes omdat het teveel is opgerekt dan is reparatie met het vervormde stuk niet mogenlijk. De foto's laten de bewerkingsvolgorde zien en een clip van het eindresultaat. Hier alleen de clip van de gerepareerde velg in de draaibank met meetklok van het eindresultaat, minder dan 0,1mm.
__________________________________
Gescheurde spaak lassen?
Een scheur in de spaak of dicht tegen de spaak is niet veilig te repareren, er moet dan zoveel warmte ingebracht worden om te kunnen lassen dat de sterkte van de velg niet meer te garanderen is. Tevens zet het materiaal zoveel uit dat er haarscheuren ontstaan, daarom alleen al is het lassen van een spaak of hart geen optie.
__________________________________
Lekkage door Gietgal?
Als de band langzaam leeg loopt omdat er een klein gaatje in de velg zit dat niet is veroorzaakt door externe factoren, dan is dat gietgal. Kleine luchtbelletjes ontstaan tijdens het stollen na het gieten. In principe kan dat geen kwaad qua sterkte. Soms zijn het ook kleine adertjes, geen recht gaatje, blaas je lucht aan een kant dan lekt het een cm verder. Lassen van gietgal is niet aan te raden, je gaat dan spanning in het velgbed inbrengen. Een beetje MS Polymeer kit aan de luchtdruk kant geeft een prima resultaat.
__________________________________
__________________________________
De bovenstaande uitleg is met zorg geschreven en hier gedeeld, komt u deze tekst of gedeeltes ervan elders tegen, dan is die helaas vanaf hier gekopieerd.