Wheelcare ®     |   home



Richten - Recht Maken | Lassen - Repareren | CNC Draaien Velgen | Rand Polijsten | Poedercoaten - Restylen | Rand Oplassen | Meerdelige Velgen | Enkeldelig naar Meerdelige Velgen | Verbreden - Versmallen Aluminium Velgen | Custom Made Velgen | ET & Naafgat | Om- bijboren Boutgaten | Uitleg Technische Termen | Tips Kopen Gebruikte Velgen

Demonteren Tweedelige BBS - Speedline Velgen | Wheelcare ®

Omdat er vaak gevraagd wordt wat het kost om afgebroken boutjes te verwijderen uit tweedelige BBS RS2 - RX2 - Speedline velgen, hier wat goedbedoeld advies om dit te voorkomen...........

De boutjes (M7x1) zijn gemaakt van Titanium, bij normaal gebruik onverwoestbaar, bij teveel stress breken ze, ze geven geen waarschuwing. Titanium is HEEL lastig uit te boren.

__________________________________

Allereerst, een kromme velg niet uit elkaar halen, vooraf richten - recht maken. De spanning moet eruit voor het los maken, doe je dit niet dan zal het monteren erg lastig worden, of zelfs onmogelijk.
__________________________________

Boutjes NOOIT koud proberen los te draaien! Koud losdraaien is de oorzaak breuk. De boutjes zijn voorzien van Loctite af fabriek. Door de Loctite is er teveel kracht nodig om ze koud los te kunnen draaien, als ze niet breken dan wordt er toch onnodig veel stress ingebracht, de kans op breken met het vastdraaien is nu erg toegenomen.............
__________________________________

Verwarm de velg egaal naar minimaal 100℃ Het aluminium zet uit, de Loctite wordt zacht, de boutjes krijg je nu zonder veel inspanning los, gebruik hiervoor een slagsleutel met lage druk.
__________________________________

De tunnel zit bij sommige 2 delige velgen gekrompen om het hart. Door de tunnel egaal te verwarmen kun je het hart er zo uitnemen. Zit het hart gekrompen? Verwarm dan de tunnel bij het monteren, het hart zakt er dan zo in, 50℃ verhoging zal al genoeg zijn. Aluminium zet 23µm per graad temperatuur verhoging uit. Een staaf van 1 meter wordt bij 100℃ verhoging 2,3mm langer.
__________________________________

Gebruik tijdens het monteren altijd Loctite, de Loctite is niet alleen voor het borgen. Loctite isoleerd de boutjes, zet je ze droog in elkaar dan ontstaat er elektrolytische corrosie. Het Aluminium offert zichzelf op aan de Titanium boutjes, ook lijdt de schroefdraad onnodig veel. Het witte poeder wat je tijdens demontage van het hart tegenkomt is gecorrodeerd aluminium.
__________________________________

Zet je gebruikte boutjes terug, dan vast op 30nm. Gebruik je nieuwe Titanium boutjes, dan met 35nm vastzetten, de gebruikte boutjes zijn "gestrest", vandaar het verschil.
__________________________________

Uiteraard zijn nieuwe boutjes altijd het beste, zijn de boutjes koud verwijderd, dan sowieso nieuwe boutjes gebruiken. De oude hebben dan te veel geleden, hier bestaat een risico op breuk tijdens montage of zelfs na verloop van tijd.
__________________________________

Harten onderling niet uitwisselen, ook niet verdraaien indien dit mogelijk zou zijn. De tunnel - hart combinatie wordt af fabriek nagedraaid, onderling verschil is dus mogelijk.

__________________________________

Dit is alleen een advies, geen promotie om het zelf te gaan doen. Als je het toch doet dan beter met enige kennis! Bij twijfel, laten doen....


BMW 2 Delig

__________________________________

De bovenstaande uitleg is met zorg geschreven en hier gedeeld, komt u deze tekst of gedeeltes ervan elders tegen, dan is die helaas vanaf hier gekopieerd.

logo